Tarikh /Hari
:20 Oktober
2012
Masa
:8.45-9.15
Kelas
:Tahun 2
Bijak
Bil. pelajar
:12 orang
Mata pelajaran
:Pendidikan Islam
Tajuk
:Adab di sekolah
Standard Kandungan
: 5.3 Memahami dan mengamalkan adab di sekolah.
Standard Pembelajaran :
5.3.1 Menyatakan adab-adab di sekolah.
5.3.2 Menyatakan kebaikan beradab di
sekolah.
5.3.3 Menyenaraikan akibat
mengabaikan adab di sekolah.
Objektif
: Pada akhir
pengajaran dan pembelajaran murid akan dapat
1.Menyebut lima adab-adab di sekolah
dengan betul.
2.Menyenaraikan sekurang-kurangnya tiga
faedah beradab di
sekolah dengan betul.
3.Mengklasifikasikan perbuatan beradab
dan tidak beradab
di sekolah dengan betul.
Pengetahuan sedia ada :
Mengetahui peraturan-peraturan di sekolah yang
mesti dipatuhi.
Elemen merentas kurikulum : Kreatif dan keusahawanan
Bahan bantu mengajar
: Laptop, projektor, LCD, bahan-bahan penanda buku, dan
lembaran kerja.
Nilai
: Hormat-menghormati, berhemah, kerjasama dan tekun.
Kemahiran
: Menjana idea, membanding
beza dan membuat klasifikasi.
Langkah/
Masa
|
Isi pelajaran
|
Aktiviti pengajaran
pembelajaran
|
Catatan
|
|
Aktiviti guru
|
Aktiviti murid
|
|||
Pendahuluan
(2 min) |
Doa belajar
|
-memerhati
|
-.Murid membaca doa
bersama-sama.
|
|
Set induksi
(3 minit)
|
Refleksi tentang gambar sekolah Berdasarkan slaid power
point
|
-Bersoal-jawab
1.Gambar apakah ini?.
2.Bagaimanakah suasana di sekolah ini?.
4.Apa yang perlu dilakukan semasa
perhimpunan mingguan?.
5.Guru mengaitkan dengan tajuk pelajaran .
.
|
1.Murid menjawab soalan:
-gambar sekolah
-cantik dan bersih
-Berdisiplin
|
KB Pemikiran reflektif
Teknik:
sumbangsaran
EMK : TMK
|
Langkah 1
(8 minit)
|
Pengertian
beradab di sekolah.
|
-Perbincangan:
1.Apakah maksud beradab di sekolah?.
2.Bagaimanakah caranya?.
-Guru membimbing murid
mendapatkan jawapan.
|
1.Murid menjawab soalan secara individu.
2.Membaca pengertian beradab di sekolah berdasarkan
paparan slaid.
|
KB :
Menjana idea
Teknik ;
soal jawab,
penerangan.
|
Langkah 2
(15 minit)
|
Cara-cara beradab di sekolah.
|
1.Guru mempamerkan gambar yang
berkaitan.
2.Memberi penerangan adab-adab di sekolah.
3.Guru bersoaljawab berdasarkan gambar slaid.
-Mengapa perlu hormat kepada guru?.
-Kenapa perlu menjaga
kebersihan kantin sekolah?.
-Bagaimana cara menjaga harta benda
sekolah?
|
1.Murid melihat gambar
2.Mendengar penerangan guru.
3.Menjawab soalan secara individu dan
berkumpulan.
|
KB:
Menjana idea
|
Teknik:
Soal jawab,
penerangan.
Nilai murni :
Hormat dan berhemah tinggi.
|
||||
Langkah 3
(10 minit)
|
Faedah beradab
di sekolah
|
1.Guru mempamerkan gambar pada skrin putih.
2.Guru meminta murid menyebut faedah beradab di sekolah.
3.Perbincangan dalam kumpulan.
.
|
1.Murid menyebut faedah beradab di sekolah.
2.Murid menyenaraikan faedah beradab di sekolah melalui
perbincangan dalam kumpulan.
|
KB:
Menjana idea
Nilai :
kesedaran diri,kerjasama.
|
Langkah 4
(17 minit)
|
Akibat tidak beradab di sekolah.
|
1.Guru mempamerkan gambar pada skrin putih . 2.Bersoaljawab
akibat tidak beradab di sekolah.
3.Guru meminta murid melakukan tugasan secara berkumpulan iaitu
membuat Klasifikasi dan banding beza perkara beradab dan tidak beradab ketika
di sekolah
|
1.Murid menjawab soalan.
yang diberikan oleh guru secara individu.
2.Murid melakukan tugasan kumpulan.
|
KB:
Menjana idea
|
KB:
Banding beza dan klasifikas
|
||||
Penutup
(5 minit)
|
Rumusan
|
1.Guru meminta murid membuat penanda buku ringkas.
2.Murid diminta membaca
pernyataan yang terdapat pada penanda buku tersebut.
3. Perbincangan tentang harga yang boleh diletakkan pada
penanda
|
1.Murid menyiapkan penanda buku secara berpasangan.
2.Murid membaca pernyataan pada penanda buku.
3.Murid menyebut nilai harga.
4.Murid mendengar rumusan yang dibuat oleh guru.
|
EMK :
Kreatif dan
Keusahawanan
Nilai :
Kerjasama
|
No comments:
Post a Comment